سفرنامه هند فروردین1395-بخش دوم-آگرا روز اول

امروز روز سوم ما در هند هست. امروز قراره از دهلی بریم به سمت شهر تاریخی و زیبای آگرا.

برای اینکه به آگرا برید گزینه های زیادی دارید. هم قطار و هم اتوبوس. اما با توجه به محدودیت سرعت در هند، بهترین وسیله سفردر هند قطار هست.

قطار هم انواع بسیار مختلفی داره. مثلا مسیر دهلی تا آگرا رو هم میتونید 2 ساعته بردی هم سه ساعته و هم 5 ساعته.

ما برای اینکه خیلی زود برسیم آگرا اولین قطار صبح زود رو انتخاب کردیم که سریع السیر شاتابدی هست و 2 ساعته میرسه به آگرا. فطار اتوبوسی تمیز با کولر به قیمت  525 روپیه. توی این قطار با صبحانه و قهوه چای و بعد با یک میان وعده گوشتی یا مرغ یا سبزیجات هم پذیرایی میشید.

قطار از ایستگاه اصلی دهلی (NDLS) حرکت میکرد و در ایستگاه Agra cantt از قطار پیاده شدیم. ما بلیط هارو از قبل توسط یکی از دوستانمون در هند تهیه کرده بودیم. بهتره که بلیط ها رو از قبل تهیه کنید چون ممکنه جا نداشته باشه یا گرانتر بدست بیاد.

قطار ساعت 6 صبح حرکت کرد و ساعت 8 هم آگرا پیاده شدیم. بازم طبق معمول با چونه یه توک توک به قیمت پایین 100 روپیه گرفتیم و رفتیم جاده فاتح آباد پیش میزبانمون از کوچ سرقینگ. این میزبان ما جالب بود، یه گست هاوس بسیار تمیز و جدید احداث کرده بود با اتاق های خصوصی که رایگان در اختیار اعضای سی اس میزاره که برای ما بسیار عالی بود. در حد یه هتل بود. اتاقی شیک با سریس بهداشتی و حمام خصوصی.  برای ما صبحانه تدارک دیده بود. یک صبحانه تند وآتشین با نوعی نان روغنی محلی که بعد از اینکه رفتیم بیرون تازه دیدیم از کجا گرفته و با به چه صورتی درست میشه ....

بعد از خوردن چای و قهوه حدود ساعت 11 برای بازدید از شهر بهترین کار کرایه کردن یه توک توک در اختیار هست که جاهای مختلف رو نشون بده. که ما تونستیم برای دیدین جاهای مختلف آگرا در روز اول با قیمت مناسب وعالی 400 روپیه یه توک توک در اختیار داشته باشیم.

باید توجه داشته باشید که تاج محل در روزهای جمعه تعطیل هست، پس ما امروز که جمعه هست رو اختصاص دادیم به اماکن زیر:

- آرامگاه اعتماد الدوله که بهش بیبی تاج هم میگن

- آرامگاه اکبر شاه

- آگرا فورد

- بازار شهر

برای دیدن این موارد برنامه ریزی کردیم و توک توک در اختیار داشتیم.

ابتدا بعد از 15 دقیقه به بیبی تاج رسیدیم، در گذر از مسیر هم شهر رو دیدیم. بیبی تاج نزدیک آگرا فورت هست اما چون آگرا فورت زمان بیشتری میطلبه و برای عکاسی در عصر بهتره، اونو گذاشتیم اخرین برنامه امروز، پس رفتیم بیبی تاج. از کنار آگرا فورت از روی رودخانه یامونا عبور کردیم و از بالای پل میتونید دو سمت رودخانه رو ببینسد و پارچه های رنگی فراوانی که به شکل کاشی در حاشیه رودخانه پهن شده اند و منتظر شستشو شدن با آب مقدس رودخانه یامونا هستن.

ورودی بیبی تاج 100 روپیه هست. سر در ورودی قشنگی داره و فضای داخل اون بسیار آرام و خلوت هست. وسط باغ با یه معماری کاملا مرمری مواجه میشید که شاید کار مرمر و رنگ آمیزی اون از تاج محل زیباتر باشه. و در هر چهار ضلع باغ سردر های متقارنی وجود داره. ضلع رو به رودخانه را نیز ببینید و از اونجا میتونید رودخانه یامونا و شستشوی کنار رودخانه را ببینید.

برای ورد به آرامگاه باید کفشهای خودتون رو در بیارید یا کاور بگیرید که 10 روپیه هست.

برای سوار شدن به توک توک خودمون خارج شدیم که جالب بود راننده گفت که باید پول پارکینگ رو بدیم که یمقدار غر زدم و 20 روپیه دادم.

از اینجا تا آرامگاه اکبر شاه مسیر زیادی هست در حدود نیم ساعت و انطرف رودخانه و تقریبا در حاشیه شهر هست. ورودی آرامگاه و باغ اکبرشاه 100 روپیه است. البته اینجا هم پول پارکینگ 20 تا دادیم. این باغ بسیار بزرگی هست و از سمت راست پارکینگ شروع کنید و مخروبه تاریخی اولش رو ببینید و حرکت کنید به سمت بناهای دیگه. سر در ورودی باغ بزرگ و با شکوه هست و وقتی وارد باغ میشید با یه باغ بزرگ و زیبا مواجه میشید که در فضای سبز اون چندین راس آهو و گوزن میچرخن.

معماری خاصی داره و بسیار زیباست.

بعد از بازدید با آرامش و عکاسی همراه با خانواده های پرجمعیت هندی و خوش وبش، به سمت توک توک رفتیم  تا از یه معبد مرمری جدیدی که دارن احداث می کنن بازدید کنیم. دیدین کار با مرمر و ساخت بنای عظیم مرمری خیلی جالب بود.

دیگه کم کم باید بریم سمت آگرا فورت تا ساعات عصر رو در آگرافورت بگذرونیم. آگرا فورت هم اجرهای قرمز مثل درفورت دهلی داره که اونو شبیه کرده و هم معماری های مرمری داره. کلا ساختارهای شهر آگرا به مرمر شهرت دارن و صنایع دستی هم که مرمر هست اونجا.

اونجا که رسیدیم راننده توک توک اصرار داشت که منتظر ما میمونه و بعد 400 روپیه رو میگیره و میخواد ما رو بهبازار ببره و از این حرفا، تازه متوجه شدیم که چرا با 400 تا راضی شده بود چون میخواست مارو خرید ببره و پورسانت بگیره.

از قسمت های مختلف آگرافورت دیدن کردیم. ورودی آگرافورت 250 روپیه هست. البته انتهای روز که افراد را به بیرون هدایت می کنن شوی فرهنگی با بلیط 170 روپیه رو میتونید تهیه کنید و ببینید. اما چون ما شوی فرهنگی با عظمت آکشاردهام دهلی رفته بودیم از این یکی صرفنظر کردیم.

بعد از بازی کردن با سنجاب های بازیگوش و استراحت و خوردن میوه و بیسکویت از آگرافورت خارج شدیم. چون وقت داشتیم گفتیم یه سری به بازار معروف آگرا به نام صدربازار بزنیم. بازار خاصی نبود فقط جالب بود که زندگی شبانه رو اونجا ببینید. اما با ورود به کوچه ها و خیابان های پشتی با بازار محلی مواجه میشید که دیدنش جالبه.

بعد از خرید میوه  به گست هاوس برگشتیم تا استراحتی بکنیم و فردا بریم تاج محل.

سفرنامه و تجارب سفر دنیلید...